Om de constructieve veiligheid periodiek te controleren, hebben wij in opdracht van de gemeente Rotterdam de Lodewijk Pincoffsbrug geïnspecteerd. Deze brug ligt tussen grote, iconische bruggen als De Hef en de Willemsbrug. De Pincoffsbrug is dan wel minder imposant, maar voor een complete inspectie (B2 – toestandsinspectie conform CUR 117) is het toch ‘alle zeilen bijzetten’.
De stalen ophaalbrug vlakbij het centrum van de stad dateert uit 1976. In verband met de aanleg van de Erasmusbrug is de Pincoffsbrug in 1995 vanuit de Zalmhaven naar de Binnenhaven verplaatst. De brug heeft vier overspanningen waarvan de eerste en laatste zijn omringd met metselwerk wanden.
Deze twee omringde delen zijn alleen bereikbaar door onder de wanden door te duiken. Onze vaste duikploeg van Niels de Boer heeft dan ook geïnspecteerd ‘ter zee’. Samen met Object Survey hebben wij de scharnieren en bewegingswerken boven in de ophaalconstructie geïnspecteerd met een hoogwerker ‘in de lucht’ en een rijbaanafzetting ‘te land’.
Uit de inspectie kwamen geen grote, acute veiligheidsvraagstukken naar voren. Wel hebben we geadviseerd om bijvoorbeeld onderzoek te doen naar het carbonatatiefront om grip te krijgen op de restlevensduur van het beton.