Ondersteuning spoorbrug Coevorden

Tijdelijke ondersteuningsconstructie en horizontale fixaties in langs- en dwarsrichting uitgevoerd in staal

Als onderdeel van de verbetering spoorlijn Zwolle-Emmen is te Coevorden een spoorboog gerealiseerd. De boog bestaat uit een vaste betonnen trogbrug en een beweegbare draaibrug. Voor het ontwerp van de betonnen trogbrug was in het werk storten en spannen een pré. Als gevolg van de beperkte ruimte tussen waterspiegel en onderzijde brug was verhoogd bouwen en nadien aflaten een noodzaak. Om dit mogelijk te maken is de kennis en kunde van Freyssinet en Wagemaker ingeschakeld: Freyssinet als vijzeldeskundige en Wagemaker als deskundige van tijdelijke ondersteuningsconstructies.
 

De ondersteuningsconstructie met bijbehorende fixaties in langs- en dwarsrichting doet in verschillende bouwfasen dienst. Allereerst ondersteunt het de bekisting van trogbrug, daarnaast doet het dienst tijdens het opspannen en als laatste moet de ondersteuning de horizontale stabiliteit bij het aflaten garanderen.

Het ontwerp moet naast de gebruikelijke sterkte, stabiliteit en stijfheid, óók voldoende instelbaar en vervormbaar zijn (om spannen en vijzelen mogelijk te maken). De verschillende fasen vragen elk om specifieke eisen, met soms tegengestelde voorkeuren. Door het weglaten of toevoegen van onderdelen per fase zorgt Wagemaker ervoor dat het ontwerp in elke fase aan de eisen voldoet én toch in basis een praktische constructie is.

De strenge doorbuigingseisen in combinatie met overspanningen van 24 meter resulteerden in hoofdliggers van HE1000B met een beperkte hart-op-hart afstand. Dit had als voordeel dat de kinderbinten direct op de hoofdliggers afdroegen, zodat de gebruikelijke onderslagen overbodig waren. Om problemen tijdens het vijzelen te minimaliseren moest de ondersteuning compact zijn. De fixaties in langs- en dwarsrichting zijn los gehouden van de ondersteuning, omdat deze langer benodigd waren. De fixaties zijn op contactdruk ontworpen.

In overleg met de hoofdaannemer (BAM Civiel) zijn instortvoorzieningen opgenomen in de definitieve onder- en bovenbouw. In de bovenbouw zijn tijdelijke schuifplaten gemonteerd en de fixaties zijn op de onderbouw vastgezet. Vanwege de beperkte doorlooptijd was er veelvuldig contact met de hoofdaannemer om conflicten met de definitieve wapening te vermijden.

 

Opdrachtgever: Freyssinet Nederland B.V.

Globale omschrijving opdracht: Ontwerp van een stalen ondersteuningsconstructie en stabiliteitsvoorzieningen ten behoeve van de betonnen trogbrug van de spoorboog.
 

Helen Meulendijks

EmailLinkedin

Helen Meulendijks

hoofd vakgroep Constructief ontwerp