Geschikt voor zwaar transport

Wat is de draagkracht van mijn kunstwerk/kunstwerken in de hoofdtransportroutes? En wat is de daarbij behorende restlevensduur?
 
Veel gehoorde vragen die beheerders van civiele kunstwerken bezighouden. Tegelijkertijd ook een zorg als essentiële informatie ontbreekt. Een constructief advies over maximale toegestane aslasten van de brug biedt uitkomst, met een praktische aanpak en deugdelijke onderbouwing.

Wagemaker heeft de Gemeente Heusden ontzorgd en antwoord gegeven op de vraag welk transport verantwoord is voor het betreffende kunstwerk: ‘het Ei van Drunen’. In dit specifieke geval: wat is de grootst mogelijke toegestane belasting?

Het Ei van Drunen

Het Ei van Drunen is een aansluiting in de A59 vlakbij Heusden. De rotonde geeft zuidwaarts toegang naar Drunen en noordwaarts naar de N267 richting Heusden. Aan de zuidzijde zijn twee viaducten over de voormalige spoorlijn Lage Zwaluwe – ‘s-Hertogenbosch. De aansluiting is van regionaal belang en ontsluit de plaatsen Heusden, Drunen en Wijk en Aalburg alsmede het Land van Heusden en Altena.

Aanpak

Beoordelen van de geschiktheid van twee viaducten in het Ei van Drunen op het passeren van zwaar transport.
De krachtsverdeling is bepaald op basis van de lastconfiguraties uit de verschillende toestemmingsaanvragen, vervolgens is het betonnen dek getoetst conform Eurocode.
Een uitkomst was het rekening houden met twee begeleiders met voldoende afstand, meer dan vijf meter, vanaf de zwaar transporten. Aanvullend is de vraag met betrekking tot de restlevensduur van het kunstwerk beantwoord.

Conclusie

Verantwoord zwaar transport over het Ei van Drunen.
 

Opdrachtgever: Gemeente Heusden

Globale omschrijving opdracht: Bepalen van het draagvermogen en de restlevensduur van twee viaducten.
 

Jan-Willem Alberts

EmailLinkedin

Jan-Willem Alberts

senior adviseur team V&R

Mariëlle de Kleijn

EmailLinkedin

Mariëlle de Kleijn

adviseur