Sporen in Den Bosch (SiDB)

Van gelijkvloerse naar ongelijkvloerse spoorkruising, sporen Utrecht-Den Bosch en Nijmegen-Den Bosch

ProRail breidt het aantal sporen over de Dieze in Den Bosch uit van 2 naar 4. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer treinen rijden en wordt de kans op verstoringen kleiner. Om dit mogelijk te maken wordt aan de noordzijde van de Dieze een fly-over gebouwd, zodat het treinverkeer vanuit Nijmegen ongelijkvloers kruist met de treinen van en naar Utrecht. Ook komen er twee nieuwe en stillere bruggen over de Dieze, een dubbelsporige en een enkelsporige brug. De constructie en het bouwproces zijn zo gekozen dat de hinder voor de treinreiziger beperkt blijft tot een week buitendienststelling van het spoor.
 

Deze opdracht bestaat uit 3 kunstwerken uitgevoerd in geprefabriceerde liggers en schaalelementen voorzien van een druklaag met dwars- en langsnaspanning. De fly-over bestaat uit 7 velden met maximale overspanningen van ca. 53 meter. De dubbelsporige brug, uitgevoerd in een dubbele trogbrug, bestaat uit 3 overspanningen evenals de enkelsporige brug.

De fly-over en het enkelsporige viaduct bestaan uit prefab randliggers voorzien van een op de bouwplaats opgestort gedeelte (zwaarste samengesteld liggerelement ca. 345 ton). Deze randliggers vormen samen met de prefab schaalelementen de bekisting voor de druklaag waar later het ballastbed op wordt aangebracht. De diverse prefab onderdelen zijn tot het maximale toegestane transportgewicht van 160 ton bij Betonson in Son gefabriceerd waarna ze over de weg naar de bouwlocatie zijn getransporteerd.

Bij de dubbelsporige brug wordt ook gewerkt met prefab randliggers, maar omdat dit een dubbele trogbrug betreft is er ook een middenligger onderdeel van het kunstwerk. Deze middenliggers bestaan uit U-vormige prefab elementen en kruisvormige betonelementen welke op de bouwplaats zijn samengesteld en voorgespannen tot een vakwerk. De zwaarste samengestelde middenligger weegt ca. 640 ton. Het dek van de dubbelsporige brug wordt naast de bestaande, te vervangen, brug gebouwd en tijdens de buitendienststelling ingeschoven. Het plaatsen van de fly-over over het bestaande spoor is in een eerder weekend buitendienststelling gerealiseerd.
 

Opdrachtgever: Betonson

Globale omschrijving opdracht: Wagemaker heeft voor Betonson de engineering van de unieke in-situ prefab bovenbouw uitgewerkt.
 

Helen Meulendijks

EmailLinkedin

Helen Meulendijks

hoofd vakgroep Constructief ontwerp