header image
Nieuws - 2 september 2025

Prinses Margriettunnel is weer helemaal open

De tunnel in de A7 ging eind 2022 plotseling dicht nadat een tunnelsegment ging opdrijven. Tijdens de herstelwerkzaamheden stonden wij in voor de waarnemingen, toetsen en toetscoördinatie.

De problemen aan de tunnel onder het Prinses Margrietkanaal zijn ontstaan doordat de kwaliteit van het destijds gebruikte staal met de huidige inzichten onvoldoende was. Hierdoor ontstond roestvorming en brosse breuk waardoor de verankering van de tunnelbodem met de trekpalen op een aantal plaatsen kon afbreken.

In opdracht van Rijkswaterstaat is in juni 2023 begonnen met de werkzaamheden aan de nieuwe fundering, waarin ruim 1150 nieuwe, dikkere trekankers kwamen te staan. Omdat deze techniek voor de vervanging van de fundatie nog niet eerder op deze schaal was toegepast, zeker niet in zo’n krappe ruimte, is gekozen voor een hoger aantal waarnemingen. Bij de start van de werkzaamheden voerden collega’s van het team uitvoeringstechniek zeven dagen per week deze waarnemingen uit om de voortgang, kwaliteit en veiligheid vast te leggen. Vanaf september 2023 voerden we daarnaast de systeem-, proces- en producttoetsen uit.

Na de herstelwerkzaamheden werd de weg zelf opnieuw aangelegd. Door de gunstige weersomstandigheden en sterke inzet van alle betrokkenen kon de tunnel nu al open, een paar maanden eerder dan verwacht.

We kijken terug op een spannend en complex project waar we samen met Rijkswaterstaat, Van Hattum en Blankevoort en Volker Staal en Funderingen met veel voldoening en trots aan hebben gewerkt.

Meer nieuws