‘Een uniek object op een bijzondere locatie. Het bouwteam heeft gestreefd naar een optimaal ontwerp op het snijpunt tussen vormgeving en de constructieve functie van de brug. Dat maakt dit equiduct enig in zijn soort.’
Rob Moed, projectleider bij Wagemaker
De uitdaging
Grandorse is een uniek en modern hippisch centrum in de Limburgse Peel waarin de paardenbranche, ondernemers en de overheid samenwerken om de paardensport te faciliteren en te ontwikkelen, voor zowel de breedte- als de topsport. Op de terreinen worden jaarlijks heel wat evenementen georganiseerd.
De verschillende terreinen liggen verspreid over het gebied langs weerszijde van de Peelstraat. Om deze terreinen veilig onderling te verbinden, kreeg Wagemaker de opdracht voor het ontwerp van een equiduct, een bijzonder viaduct dat ook toegankelijk is voor paarden.
De oplossing
De verbinding is in bouwteam gerealiseerd. De partijen van het bouwteam kwamen al in een zeer vroeg stadium bij elkaar om het ontwerp gezamenlijk vorm te geven.
Voor de paarden, de bijzondere doelgroep van de brug, dienden de zijkanten volledig gesloten te zijn tot een hoogte van 1,5 m. Om het beeld vanaf de ontsluitingsweg open en licht te houden, is een ontwerp gemaakt in een getoogde vorm met iets achterover hellende landhoofden. Voor de toog is de optimale vorm gekozen, rekening houdend met de beschikbare vrije ruimte op de Peelstraat en het toegestane hellingspercentage van het dek. Het brugdek is opgelegd op laaggelegen betonnen landhoofden. Aangezien in het gebied voldoende draagkrachtige grondlagen aanwezig zijn, zijn deze landhoofden gefundeerd op staal. De landhoofden zijn opgesloten in het grondtalud zodat deze geleidelijk overgaan in de omgeving.
Door de trogvorm van het dek was de overspanning in één keer mogelijk. Zo is visueel ruimte gecreëerd voor de onderdoorgaande weg. Dit komt bovendien de verkeersveiligheid ten goede. De wandliggers van de brug zorgen voor voldoende stijfheid in het dek en vormen de afscheiding voor paarden en voetgangers. Het brugdek is in twee delen uitgevoerd en op locatie in lengterichting aan elkaar gebout. Het brugdek bestaat uit weervast staal. Door de onderhoudsarme eigenschappen is hiermee een kostbare coating voorkomen en is het onderhoudsregime geminimaliseerd. Er is bewust gekozen voor een eenvoudig te demonteren brug. Zo kunnen onderdelen in de verre toekomst opnieuw gebruikt worden. Hiermee is in het ontwerp op verschillende manieren vanuit circulariteit gedacht.
Het resultaat
Bezoekers te paard, te voet of met een menwagen kunnen voortaan veilig de Peelstraat oversteken. Het equiduct slaat letterlijk en figuurlijk een brug tussen de verschillende evenemententerreinen. Het vormde als eyecatcher de toegangspoort van het WK vierspannen en maakt deel uit van meerdere sportwedstrijden.
Door de maximale inspanningen van alle bouwteampartners is het equiduct binnen het beschikbare budget gerealiseerd.